Město Plzeň - bezbariérový web


Přečíst článek nahlas

Dvořákovou kantátou Svatební košile zahájila Plzeňská filharmonie Rok české hudby

Před kocertem se s potomky Antonína Dvořáka setkal primátor Martin Baxa.

Kantátou Antonína Dvořáka Svatební košile zahájila Plzeňská filharmonie program projektu Rok české hudby. Filharmonici ji pod taktovkou dirigenta Tomáše Braunera zahráli ve čtvrtek 9. ledna v Měšťanské besedě se sólisty sopranistkou Janou Šrejma Kačírkovou, tenoristou Richardem Samkem, barytonistou Martinem Gurbaĺem a Pražským filharmonickým sborem. Provedení kantáty si vyslechli i potomci Antonína Dvořáka.

„Velice se těším na provedení tohoto velmi významného a krásného díla, které jsem dosud slyšel pouze z nahrávek,“ uvedl v úvodu koncertu pravnuk Antonína Dvořáka.

Plzeň je s Dvořákovou kantátou Svatební košile úzce spojena. Právě zde byla uvedena poprvé. Antonín Dvořák ji sice psal pro hudební festival v Birminghamu, ale ještě před tím byla hrána 28. a 29. března 1885 ve Waldekově sále (dnešní Alfa na Americké třídě) za řízení samotného autora. Sopránové sólo přednesla primadona plzeňské opery Berta Schmidt-Smetanová, tenorový part zpíval Alois Schmidt, člen Halholu, jako basista vystoupil pražský host Hugo Krtička. Sborové části nastudoval plzeňský Hlahol, spoluúčinkoval orchestr 35. pěšího pluku doplněný o nadané amatéry. Zmiňovaná tělesa měla na svou dobu vynikající úroveň a Dvořák s nimi spolupracoval již při plzeňském uvedení oratoria Stabat Mater v roce 1884.

Uvedení kantáty v Birminghamu se stalo Dvořákovým triumfem. Dílo sklidilo úspěch, jenž předčil všechna skladatelova očekávání. Dobové kritiky označily Svatební košile za „nejoriginálnější a nejvýznamnější skladbu, jež byla dosud provedena na birminghamských slavnostech“, za „výtvor génia, jenž teprve tímto dílem dospěl k jádru svého umění.“

Před koncertem se s potomky Antonína Dvořáka setkal i primátor Martin Baxa.