Město Plzeň - bezbariérový web


Přečíst článek nahlas

Finále Plzeň ocenilo nejlepší filmy Zlatými ledňáčky, festival navštívilo téměř 14 tisíc diváků

Západočeská metropole ožila v uplynulých dnech filmovým festivalem Finále Plzeň, který skončil včera udílením cen Zlatý ledňáček. O vítězných snímcích rozhodovaly mezinárodní a studentské poroty, posuzovaly filmy v pěti kategoriích.

Nejlepším celovečerním hraným nebo animovaným filmem se stal Smolný pich aneb Pitomý porno rumunského režiséra Radua Judeho. Vypráví příběh středoškolské učitelky, která čelí zášti a předsudkům poté, co její domácí lechtivé video unikne na internet. Cenu předal producentovi filmu Jiřímu Konečnému primátor města Plzně Martin Baxa.

foto: Finále Plzeň

Producent filmu Smolný pich aneb Pitomý porno Jiří Konečný

„Je to skvěle provedený film o ohrožení našeho soukromí a svobody, o tom, co znamenají slova. Mohl být temný a hořký, ale je tam hodně humoru a empatie. Jako všechny skvělé filmy má i tento svoji kinematografickou hodnotu. Je to radostný zmatek s nízce i vysoce kulturními, internetovými a divadelními, reálnými i animovanými prvky,“ uvedla mezinárodní porota. Snímek zvítězil i u studentské poroty Západočeské univerzity v Plzni (ZČU).

Hlavní cenu za nejlepší dokument dostal snímek Nová šichta režiséra Jindřicha Andrše. Dokument natáčený téměř čtyři roky zachycuje osud propuštěného horníka, který se zkouší v padesáti letech rekvalifikovat na počítačového programátora.

foto: Finále Plzeň

Jindřich Andrš - film Nová šichta

Zlatý ledňáček za nejlepší televizní a internetový projekt v kategorii „seriálová tvorba“ patří podle mezinárodní i studentské poroty filmu Zrádci režiséra Viktora Tauše, v kategorii „film a minisérie“ pak první epizodě snímku Božena v režii Lenky Wimmerové. V kategorii studentských krátkometrážních filmů si hlavní cenu odnesl režisér Adam Martinec za snímek Anatomie českého odpoledne.

foto: Finále Plzeň

Viktor Tauš

Podle studentské poroty ZČU byl nejlepším dokumentem film Vlci na hranicích režiséra Martina Páva, nejlepším televizním a internetovým projektem v kategorii „film a minisérie“ snímek Herec (první epizoda) v režii Petera Bebjaka.

34. ročník Finále Plzeň ukázal divákům 13 premiér a předpremiér a 96 dalších filmů z toho nejlepšího, co je nejen v české filmové a televizní tvorbě v současné chvíli k vidění. Svou tvorbu v Plzni představila jako již tradičně celá řada hereckých hvězd i filmových tvůrců. Zahájením a zakončením festivalu provázeli herci Jan Cina a Petr Vančura. Festival navštívilo necelých 14 tisíc diváků.

„Trochu jsme se obávali, jaký letošní ročník bude, protože ten loňský byl naprosto výjimečný díky podpoře všech – účastníků i partnerů. Vnímáme, že se za poslední rok zvyklosti návštěvníků a konzumentů kultury značně proměnily, a také proto nás letošní podporující atmosféra festivalu příjemně překvapila. I letos se mnoho projekcí vyprodalo, což je v dnešní době velmi povzbuzující. Ráda bych také poděkovala partnerům, kteří nás ani v této nelehké době neopustili,“ uvedla ředitelka festivalu Eva Veruňková Košařová a současně pozvala na další ročník: „Už teď se těšíme se všemi příznivci nejen českého filmu na shledanou na 35. ročníku Finále Plzeň, který se uskuteční od 23. do 28. září 2022.”

Do kin od léta míří řada nových snímků a Finále je nabídlo pohromadě během jednoho týdne. Doplnily je speciální projekce v netradičních prostorech, premiéry a předpremiéry nebo výběr zajímavých počinů z Německa a Polska. Letošní ročník se také zaměřil na české stopy v zahraničních koprodukcích. Na festival přijeli například Antonie Formanová, Hynek Čermák, Jan Nedbal, Oskar Hes, Eliška Křenková, Barbora Poláková, Petra Nesvačilová, Matouš Ruml, Jana Plodková, Igor Bareš, Daniela Kolářová, Jiří Mádl, Jitka Schneiderová, Marek Adamczyk, Vít Klusák, Filip Remunda, Radim Špaček, Viktor Tauš či Filip Březina a další herci a filmoví tvůrci.

Mottem 34. ročníku bylo „Dělám to pro film“. Ve festivalových znělkách se tak objevili herci Bolek Polívka, Václav Neužil, Martha Issová a také zástupci dalších filmových profesí jako kameraman Jan Malíř, kteří divákům představili nejvyšší entitu, kterou všichni čeští filmaři uctívají, ale dosud ji nikdo neviděl – „jádro českého filmu“.

Editace textu: Eva Kriegerová