Plzeň má tři nominace na Cenu Thálie
Herecká asociace odtajnila v pondělí 2. listopadu jména umělců nominovaných na prestižní divadelní Ceny Thálie. Jsou mezi nimi i umělci ze dvou plzeňských scén – Petr Borovský z Divadla Alfa, Michaela Štiková Gemrotová a Pavel Režný z Divadla J. K. Tyla (DJKT) v Plzni.
Michaela Štiková Gemrotová (foto: M. Root)
Za mimořádný jevištní výkon v kategorii muzikál, opereta nebo jiný hudebnědramatický žánr byli nominováni Pavel Režný za roli Smrti a Michaela Štiková Gemrotová za titulní roli v muzikálu Elisabeth. Inscenace v režii šéfa plzeňského muzikálového souboru Lumíra Olšovského měla na Nové scéně českou premiéru loni v listopadu.
„Pavel Režný je synonymem pro spojení ‚komplexní muzikálový výkon‘, s každou další velkou rolí ‚roste‘. Postava Smrti klade na své představitele vysoké nároky, Režný nezaváhal ani ve skutečně ‚smrtících‘ výškách. Podmanivě uhrančivé pojetí učinilo z jeho role jednu z nejvýraznějších postav inscenace.“ Tak porotci Cen Thálie zhodnotili výkon Pavla Režného. U Michaely Štikové Gemrotové vyzdvihli to, že se v náročné titulní role Alžběty-Sisi potkala s ideální pěveckou formou. Michaela Štiková Gemrotová podle porotců zazářila i herecky a problematický vztah k oběma partnerům, císaři i Smrti, sehrála v celém rejstříku role, od mladé dívky až po stárnoucí a umírající ženu.
Zdroj foto: Divadlo Alfa
Petr Borovský, člen Divadla Alfa, získal nominaci na Cenu Thálie v kategorii loutkové divadlo. Porotcům se líbil jeho výkon v inscenaci Jenovéfa, jež měla v režii Tomáše Dvořáka premiéru letos v červnu. „Petr Borovský těží ze své letité zkušenosti v práci s loutkou/marionetou a navazuje ve svém podání několika postav na inspirující tradici českých lidových loutkářů. Činí tak s nadhledem, vtipem a poučeností z řady předchozích inscenací Divadla Alfa (Don Šajn, Faust a další),“ vysvětlili jeho nominaci porotci Cen Thálie.
Ve 27. ročníku Cen Thálie se hodnotí mimořádné umělecké výkony od loňského 1. června do 30. června letošní roku. Tradiční slavnostní večer v Národním divadle bude letos kvůli aktuální situaci nahrazen komorním předáním Cen Thálie v on-line prostoru prostřednictvím živého vysílání, které je naplánováno na sobotu 14. listopadu od 20 hodin. Více informací na webových stránkách https://cenythalie.cz.
Medailonky
Pavel Režný vystudoval muzikálové herectví na brněnské JAMU. Od roku 2014 je v angažmá DJKT, kde ztvárnil pestré spektrum rolí (Jerry – Sugar aneb Někdo to rád horké, Mungojerrie – Kočky, Melchior Gabor – Probuzení jara, Lorenc Pořízek – Zvonokosy, Clyde Barrow – Bonnie & Clyde, Tony – West Side Story, Anthony Hope – Sweeney Todd, striptér Buddy Keno Walsh – Donaha!, Sam Wheat – Duch, Uli – Dobře placená procházka). Za svůj mimořádný jevištní výkon v roli Tonyho ve West Side Story byl nominován na Cenu Thálie 2017. Hostoval v hlavní roli Dlouhého Jendy v pražské produkci muzikálu Ať žijí duchové! a jako jeden z trojice Kytaristů ve Starcích na chmelu ve Studiu Dva.
Michaela Štiková Gemrotová vystudovala zpěv na Pražské konzervatoři, ve studiích pokračovala na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě a Akademii múzických umění v Praze. V roce 2014 ztvárnila hlavní roli Christine Daaé v české premiéře muzikálu Fantom opery v pražské GoJa Music Hall, účinkovala také v muzikálech Ples upírů, Angelika, Muž se železnou maskou, Casanova, Kvítek Mandragory, Tarzan nebo Evita – za ztvárnění titulní role byla nominována na Cenu Thálie 2018. Doménou repertoáru Michaely Gemrotové je ale opera (Kouzelná flétna, Figarova svatba, Don Giovanni, Faust, Rusalka ad.). Slavné operní árie interpretuje na jevištích i v rámci koncertní činnosti nejen u nás, ale také v dalších evropských zemích. Spolupracuje s předními českými symfonickými orchestry, natočila řadu nahrávek pro Český rozhlas i zahraniční nahrávací studia.
Petr Borovský je členem Divadla Alfa od roku 1990. Za třicet let vystupoval v mnoha desítkách inscenací. Spolupracoval například s režiséry Janem Kačerem nebo J. A. Pitínským, Jiřím Bartou, Arnoštem Goldflamem či Radkem Lipusem a samozřejmě i s kmenovým režisérem Divadla Alfa a jeho uměleckým šéfem Tomášem Dvořákem, o němž Petr Borovský říká, že za vše, co umí s loutkami vděčí jemu. Petr Borovský spolupracuje také s festivalem Divadelní léto, věnuje se i režii či moderování.
Editace textu: Hana Josefová